ilonavanaert.reismee.nl

De outback

Het is vandaag 18 graden Celsius in Adelaide, ik zit met een trui aan dit te typen. Nieuw Zeeland gaat koud worden, dat is een ding dat zeker is. Morgen vlieg ik naar Auckland, waar ik aan het derde deel van mijn reis ga beginnen. Een maand lang mag ik de wonderen die Nieuw Zeeland te bieden heeft gaan bewonderen.

Voordat ik aan het derde deel van mijn reis ga beginnen, wil ik jullie vertellen wat ik gedaan heb in het tweede deel. Een week lang met een groep door de woestijn van Australie trekken, de outback, yeehaa!

In het hostel in Alice Springs ben ik de eerste meiden van mijn groep al tegengekomen en dat klikte goed. Om half 7 werden we opgehaald door onze gids Clancy, wie al snel een geweldige gast bleek te zijn. Lang haar, tattoo's, een piercing, en een gouden hart. Gedurende de week heeft hij met iedereen grappen uitgehaald, ik was een van de enigen die erin trapte natuurlijk. Zo heb ik bepaalde bladeren op mijn gezicht gesmeerd, want dat zou helpen tegen de zon. Ik was al snel een oempa loempa... Maar ach, it's all part of the experience.

Op de eerste dag zijn we naar het prachtige Kings Canyon geweest. Een rotspartij waar je u tegen zegt. We hebben een 4 uur durende wandeling gedaan, beginnend met heartattack hill. Ik denk dat die naam al wel genoeg zegt. Tegen de tijd dat we klaar waren, was het donker en hebben we gezellig gegeten. Nu hoor ik jullie denken; donker? Je was toch om half 7 's ochtends vertrokken? Ja, klopt. Maar in 6 dagen tijd hebben we 2800 km afgelegd, dus we hebben heel wat tijd in een bus doorgebracht. Af en toe stopten we ergens, waar je naar de wc kon en wat kon eten. De eerste stop was meteen de beste, want daar kon je kameelrijden. Kamelen zijn niet oorspronkelijk Australisch, maar ze zijn 150 jaar geleden overgebracht en worden ook wel de schepen van de woestijn genoemd. Ik heb dus op een van die schepen gezeten, wat echt hilarisch was! Aan het einde van de rit renden we ook een stukje, waarbij ik me met mijn leven vast moest houden aan het zadel. Echt fantastisch!

Op dag 2 zijn we naar Uluru gegaan, ook wel bekend als Ayers Rock. Dit is een van de meest toeristische gebieden in Australie. Het is een gigantische rode rots in het midden van de woestijn. De rots heeft een grote betekenis voor de Aboriginies, dus er is heel veel informatie te vinden (die Clancy ons in alle glorie heeft verteld). We hebben er een 9 km wandeling gedaan. We waren helaas te laat voor de zonsondergang. Naar het schijnt wordt de rots bloedrood tijdens de zonsondergang, wat een heel mooi beeld moet zijn.

Op de derde dag waren we bij Kata Tjuta, wat 'veel hoofden' betekent. Het zijn 36 rotsen waar je tussendoor loopt. Als je aan een rots denkt, denk je waarschijnlijk aan hoogstens 10 meter. Deze rotsen zijn rond de 500 meter hoog. We hebben een prachtige zonsopgang gezien en hebben een wandeling gedaan. Daarna zijn we nog een keer bij Uluru geweest en hebben we de zonsondergang gezien. Er waren alleen nogal veel wolken, waardoor het niet echt indrukwekkend was.

Die eerste drie dagen waren heel vermoeiend, maar ook de meest indrukwekkende dagen van de tour. Op de vierde dag moesten we om half 5 op om in de bus te springen. We kwamen om half 5 's avonds aan op onze bestemming, namelijk Coober Pedy. Dit betekent 'White man's burrow'. De Aboriginies hebben deze naam gegeven, omdat er een hoop gaten in de grond zitten. Dit is namelijk de opal hoofdstad van de wereld. We hebben gezien hoe opal opgegraven en geslepen wordt, en we hebben gezien hoe de mensen daar leven. Omdat het zo warm is in de zomer, zijn de huizen ingegraven in de rotsen. Mensen leven dus in een soort grotten. Het is heel comfortabel en altijd rond de 21 graden. Die nacht hebben wij ook in een grot geslapen. De rest van de nachten hebben we in de buitenlucht geslapen. We hadden allemaal een swag, wat een soort slaapzak is gemaakt van hetzelfde materiaal dat gebruikt wordt voor tenten. In je swag heb je een matras en slaapzak, waardoor het super comfortabel is!

De laatste twee dagen van de tour waren vooral veel buszitten. We zijn op een wijnproeverij geweest, hebben de Flinders Ranges bewonderd en hebben daar ook een wandeling gedaan. De Flinders Ranges is een van de oudste berggebieden van de wereld. Het is niet heel groot of hoog, maar dat maakt het niet minder mooi.

De trip van Alice Springs naar Adelaide was de mooiste trip die ik gedaan heb in Australie. We hadden leuke mensen, een goede gids en fantastische uitzichten. Het enige waar ik minder blij mee was, was het weer. Bij een woestijn denk je aan witte zandheuvels, bijna geen begroeiing en schroeiende temperaturen. Deze woestijn is echter prachtig rood en met veel planten. En koud dat het was! Ik ga in Nieuw Zeeland bevriezen denk ik! Maar dat zal vast de moeite waard zijn :)

Cheers!

Reacties

Reacties

Linsey

Heel veel plezier in Nieuw Zeeland!

mama

Wat een prachtig verhaal weer.
Heel veel plezier in Nieuw Zeeland en vooral nog heel veel genieten.
Dikke kus pa en ma

Oma

ik had nooit gedacht dat dit kon maar geniet er van tot over een maand groetjes Oma.

Laura

Lol Ilona je hebt swag :P

Ik vind het trouwens wel mooi dat je een aantal blogs geleden schreef 'ik denk dat dit een van de laatste is.' Nope er de nope :p

Je verhaal is weer prachtig, as usual! Komt Nieuw-Zeeland ook in blog vorm of worden dat verhalen voor op het Europese vasteland? Nog exact een maand en dan is die prachtige reis afgelopen. Geniet er van zolang het nog kan!

Liefs Laura

Lianne Zuidgeest-UitdeHaag

Hoi Ilona

Jan en ik hebben net jouw laatste blog zitten lezen, geweldig.
Jan zegt dat je in ieder geval Christchurch moet gaan bekijken op het Zuider eiland en de Franz-Josef Glacier is ook een aanrader.
Op het noorder eiland is Rotorua (zwavel bronnen) zeker de moeite waard.
Nog heel veel plezier in Nieuw-Zeeland en heel veel groetjes van ons beide.

Lianne Zuidgeest-UitdeHaag

els*

xxx

ilona

Bedankt allemaal!
@ laura; dat was mijn laatste blog vanuit sydney, haha. Mijn nieuw zeelands avontuur gaat hopelijk een blog worden. Maar wees maar niet bang hoor; mijn blog beslaat niet eens de helft van wat ik meemaak :)
@ lianne en jan; die dingen ga ik zeker bezoeken, bedankt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active